– Gjenbruk pels, ikke kast det når det er gammelt, oppfordrer designerne.
Det nye norske motemerket Bergad lanserte forrige uke sin første kolleksjon med vesker i gjenbrukt pels. Ingen støtteerklæring til pelsindustrien, mener designerne. 

Kjønnsnøytralt motekonsept

Bergad ble etablert i januar i fjor, og lanserer allerede nå sin første kolleksjon. Bak merket står designerduoen Hugo Cabral og Mariam Rosenborg, begge 20 år.

Bergad skal være et kjønnsnøytralt motekonsept med fokus på innovative produkter som ikke begrenses av kjønn. Slik skal designerne gjøre produktene tilgjengelige for alle som er interessert i high-end mote.

888.jpg

Bilder: kjøpe brudekjole på nett

– Vi tenker alltid på kvalitet og har produsert hele kolleksjonen i Oslo. Vi er glade i gamle teknikker som buntmakeri, men kombinerer det med laserkutting og nyere teknologier. Vi liker å kombinere materialer man ikke tenker med en gang passer sammen, for eksempel pels kombinert med plastikkglidelåser, forteller designerduoen.

Oppfordrer til gjenbruk av pels

Kolleksjonen består av 16 vesker i gjenbrukt pels og nubuck-skinn. Bergad behandler pelsen, og gir materialet nytt liv i  vesker. Pelsen kommer fra gamle kåper som designeren har arvet eller kjøpt på Uff, av bekjente eller i utlandet. Av miljøhensyn oppfordrer motemerket alle til å gjenbruke pels, ikke kaste det når det blir gammelt. Dette er ingen støtteerklæring til den utskjelte pelsindustrien, heter det i en pressemelding.

Lanseringsfest

Bergads debutkolleksjon ble lansert med lanseringsfest og pop-up-konsert på Månefisken i Oslo forrige uke. Veskene ble vist frem for presse og motebransje med live opptreden fra de norske hip-hop-artistene Philip Emilio, Unge Ferrari og Arif, alle iført Bergad-antrekk som en teaser på neste sesong hos det nye, norske motemerket.

Les også: selskapskjoler på nett norge